vineri, 22 august 2014

Ne-am dezobișnuit să ne obișnuim!



    Nu de multa vreme am avut o discutie cu cineva, care in ciuda varstei ce ar putea fi usor asimilata unei adolescente libertine, de unde mi-a si venit ideea acestui articol. Am vorbit despre luna si stele,despre tot ce ne inconjoara, despre muzica, despre literatura , si din una in alta am ajuns la punctul principal al intregii noastre discutii.
   Mi-a spus ca “oamenii, in ziua de astazi, s-au dezobisnuit sa mai munceasca”. Adevarat. Nu m-a mirat prea mult remarca lui, fiind destul de obisnuit cu mediul in care de atata vreme traiesc. M-a impresionat insa profunzimea cu care a gandit problema ce nu ne era niciunuia dintre noi straina. Am ramas singur pe drumul spre casa, iar vorbele acelea imi tot dadeau tarcoale si ma faceau sa ma simt vinovat pentru ca desi le gandisem si eram perfect constient de continutul lor mai mult decat alarmant, totusi nu le-am evocat niciodata.
    Asa este. Ne-am dezobisnuit sa muncim pentru ceea ce vrem. Daca se poate totul pe tava, ar fi perfect. I    Iar daca nu se poate, gasim o alta solutie, dar care,in mod categoric, sa nu implice munca. De ce atata nepasare pentru propriile nevoi? Nu inteleg. Muncesti pentru tine, deci ar trebui sa vezi acest lucru ca pe cel mai profitabil din viata ta. Oricat de egoist ai fi, tot trebuie sa incerci sa muncesti, chiar daca esti sau nu constient ca munca ta va influenta intr-o proportie foarte mica si pe cei din jurul tau.
    Cum?
    Pai depinde doar de tine. Daca activitatea ta este buna, e clar ca efectul nu poate fi unul rau, dar daca tu pleci cu ideea ca ce vei face este un efort dedicate raului, sa te astepti ca si cei din jurul tau sa sufere. E complicat sa gandesti ca faci ceva rau pentru tine din dorinta de a-I face rau si celuilalt. Dar se poate. E dovedit.
    Trecand peste acest aspect care se bazeaza mai mult pe dorinta, ajungem la partea practica unde chiar trebuie sa faci ceva. Orice pentru a-ti realiza visul si pentru a putea sa traiesti asa cum vrei. Axioma cu vulpea si cu strugurii, poate fi usor demontata, iar daca in contiunare crezi in ea ca intr-o fraza indestructibila, e lesne de inteles ca nu ai ajuns la nivelul la care sa iti doresti cat de putin sa te autodepasesti.
    Un exemplu foarte intalnit in mediul nostrum este acela al meseriilor pe care oamenii ajung sa le profeseze cu scarba, pentru ca altceva nu aveau de facut. Si aici exista un lucru bun. Macar lucreaza. Dar ce facem cu cei carora li se ofera un loc de munca, au un salariu decent,dar meseria este,de exemplu in agricultura,iar individual refuza pe un ton superior- “cum sa lucrez eu cu sapa? niciodata n-am facut asta,n-am s-o fac pentru toti banii din lume!”. Aici e problema. Un refuz lipsit de orice sens,care blocheaza un sistem ce mai are multe de spus si de aratat. Si problema nu este evidenta doar in agricultura, ci ea se perpetueaza si in alte sisteme, ca o cangrena ce mananca usor chiar si din noi, cei care incercam cat de cat sa facem ceva.

    Avantajele nu vor veni la infinit, banii nu cad din cer (asta e o realitate pe care inca multi nu o accepta) si nevoia de munca, nevoia sa ne obisnuim cu ideea ca trebuie sa muncim e mai acerba ca oricand. Tot de curand am auzit o gluma. Doi prieteni se reintalnesc dupa multa vreme, iar la intrebarea unui:” unde mai lucrezi?”, celalalt a raspuns cu jumatate de gura:”la stat”. Raspunsul primlui a venit odata cu un hohot de ras: ”pai de-aia stai, ca lucrezi la stat!”. Nu am citit gluma pe vreun site de bancuri, am auzit-o in fata blocului acum cateva zile. Trist. La  fel de trist ca modul in care majoritatea oamenilor de astazi percep munca. De-ar fi sa punem intr-o balanta, pe un talger “munca” si pe celalalt “statul degeaba”, balanta nostra ar fi mai mult o cumpana, caci bratele ei nu vor fi in veci in echilibru.

 De ce?  Pentru ca ne-am dezobisnuit sa ne obisnuim!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu